twitter

Daisypath Happy Birthday tickers>

ada satu kisah yang aku nak kongsikan kat sini....ini atas permintaan seorang teman la...kisah bila seorang lelaki suka pada seorang perempuan..tapi akhirnya terpaksa melupakan perasaan yang dia pendamkan selama 10 tahun tu sebab adat...bila sebut je pasal adat ni mesti ada 1 negeri je yang masih pertahankan adat2 ni kan...ye betul...negeri aku laa...negeri sembilan yang tercinta itu...huhu...kisahnya...kawan aku ni ade admire seorang budak kat sekolah dia...punya lama dia simpan perasaan dia kat budak tu baru dapat dia luahkan sebab dia terjumpa budak yang dia minat tu kat Facebook. citer punya citer...pastu terus masing2 ada hati ngan perasaan la sikitkan..maklumla baru jumpa...lom jumpa betul2 lagi tu...huhu...kalau orang nogori ni berkawan dengan orang 1 nogori gak, soklan pertama yang akan dia pada orang tu...mesti suku...orang negeri sembilan ni sangat menitikberatkan soal suku ni sebab kalau suku sama, kitorang tak boleh kawen...walaupun sayang ke..cinta macam mana pon kalau da nama satu suku...memang tak boleh kawen jugak..so, si gadis ni tau apa sukunya...cuma yang lelaki tu je tak comfirm lagi suku apa..tapi, si gadis ni da awal2 tak letakkan apa2 harapan pada lelaki ni sebab tak nak kecewa...walhal dalam hati tu da ade bibit2 perasaan da sikit2...akhirnya baru si lelaki ni dapat tau yang dia memang satu suku dengan perempuan tu walaupun  tempat lain...satu suku ni ibarat macam 1 perut...satu perut tu ibarat kami ni berasal dari mak yang sama...itu ikut adat la kan...kalau ikut hukum islam memang takde masalah...memang sah perkahwinan tu...tapi tu la....sebab da tau hal macam tu terpaksala kawan aku tu melupakan penantian dia selama 10 tahun...yang gadis tu pon terpaksa melupakan kasih dia yang baru nak tumbuh tu...sedih kan....sebab tu aku cakap kadang2 suku ni menyusahkan...yang menyusahkan tu bila ada orang2 tua yang masih berpegang kuat pada adat ni...kadang2 lebih lagi adat dari hukum islam...tu lah...mungkin da takde jodoh....tertulis untuk 7 hari je...apa2 pon aku doakan semoga kawan aku tu dapat jodoh yang lebih baik...sedih plak rasenye sebab 2-2 tu aku kenal...huuu....T_T





lanjutan dari cerita ni...actually...sebenarnya mak dan abah aku satu suku...mak aku biduanda..abah aku pon biduanda...aku tak tau macam mana diorang ni lepas nikah tanpa pengetahuan tok adat...bila tok adat tu tau mak ngan abah aku sama suku...memang agak marah lah...siap suruh bercerai lagi...tapi sebab jodoh tu kuat...mak ngan abah aku tabah je hadapi provokasi dari tok adat tu, rasanya ade 1 upacara lah diorang wat untuk kes kawen sama suku ni...ntah upacara apa aku pon xtau..lupa da apa mak aku citer dulu...so, sampai sekarang...mak ngan abah aku hidup bahagia je dikelilingi anak2 dia yang membesar dan hampir berjaya...ntah la...kadang2 pelik je tengok mentaliti orang ni...menda yang simple dirumit2kan...sebab tu aku jadi malas...malas nak kenal orang negeri sendiri ni...lebih baik kenal orang luar...biar hati ni takde la disiat2 rasanya....huuu....


2 comments:

  1. o0o...penyudahnye tetap kawen 1 suku jgk kan ;)
    sabar la wak..
    klu jodoh xkemane..
    don't be so sad...

  1. Hye...hehe..suka article ni..nak kawen sama suku tu dalam islam x ada pun tapi kalau kalau dah adat tu x bleh nak buat apala..dari segi perubatan bagus sebenarnya dapat elak pertembungan DNA yg boleh sebabkan penyakit x bgus sbb suku ni ibaratkan pertalian darah tu masih dekat dan kuat lagi.walaupun jarang2 berlaku tapi kebarangkalian tu ada la..x semua..

    nak kawen sama suku bleh tapi sorang kena tuka suku lain..hehe layankan je...
    walaupun x ada calon tp perancangan tu tetap ada..haha klu bleh nak cari senegeri dan sekampung klu bleh..nak cari yang kebandaran macam x layak..lg pun senang nak balik jenguk keluarga dan kurang masaalah...bila nak berkawan senegeri ni soklan bab suku tu mesti dlm list punya bertanya dlm keadaan org yg menjawab tu x sedar..hahah