twitter

Daisypath Happy Birthday tickers>

ramai kawan2 dan sepupu aku tanya ape yang aku amalkan untuk turunkan berat badan sebab dyorang ckp ketara perubahan bentuk badan aku..adakah aku xmakan langsung??jawapan dia TIDAK...sebab makin ko tahan makan makin menjadikan ko semakin lapar dan makan dengan banyak..sebab aku pernah melalui zaman2 nak kurus cepat tuh..huhuhu..so sekarang aku da jumpa formula yang aku rasa ok dan xmenyakitkan diri dan perut aku..huhuh...walaupon ambil masa yang lambat untuk nampakkan hasil tapi penurunan dia ketara sgt2..5kg dlm masa sebulan..untuk kawan2 yang bercita2 nak diet secara sihat kat sini aku kongsikan jadual pemakanan aku selama sebulan lepas :

sarapan pagi : ko makan je wape banyak ko nak makan..nasi goreng ke,mee goreng ke..ape2 je..sebab sarapan pagi tu la penjana tenaga ko untuk memulakan hari..


tengah hari : biasa aku amik 2 keping roti dengan air kosong, xpon biskut sebab aku biasa mkn tgh hari aku petang2..hehehe


petang : aku amik 3sudu nasi je..kalau agak2 lauk hari tu menyelerakan aku tambah 1sudu nasi..lauk ko nk mkn banyak mana terpulang..sebab nasi penyumbang karbohidrat paling banyak so kalau boleh kurangkan cubala..melainkan korang keje berat macam keje kat site ke..sebab korang da bekerja kuat tu ley disamakan dengan exercise so xkisah ko nk makan byk mana pon...


malam : aku jarang mkn malam pasal da topup mkn petang tu.  kalau aku lapar aku wat oat atau makan roti dengan susu putih..kalau xnak makan korang tido awal malam tu..huhuhu...

1 lagi minum air kosong banyak2 pasal bila cukup air cepat la metabolisme badan kita meningkat dan bakar lemak2 terkumpul tu..aku nasihatkan malam2 jangan makan berat langsung.  ini untuk yang betul2 bertekad nak diet la..kalau setakat hangat2 tahi ayam tu baik xpayah buang masa nak ikut diet ni kalau korang fikir korang xleh nak biarkan perut ko berehat..sebab aku pernah alami menda ni..turun xseberapa da melantak macam2 pastu naik berkilo2..sapa yang rugi???huhuh...lagi satu aku nak nasihatkan, sape2 yang fikir kalau nak diet xmakan langsung or just amik junk food tu baik xpayah berangan nak diet..dari korang menyeksa diri nak2 yang amik junk food tu dah la xbekhasiat langsung, bawak penyakit lagi adela...better korang yang xsuka makan ni beli buah banyak2..melantak je la buah tu..lagi berkhasiat..sedap lagi tu..

tu sebahagian dari menu diet aku.  rasa2 membantu sket la sebab ni untuk sesiapa yang malas nak exercise mcm aku..hahaha...sape yang rajin tu korang mkn la mcm biasa..kang pengsan plak xde sapa nak tolong..huhuhu...selamat mencuba bagi sesiapa yang teringin nak diet tu..^^

2 comments:

  1. peewwitt~..
    ye ker da kuwos nie....

  1. yelaaaa...xcayo plak...haisshhhh...;p