twitter

Daisypath Happy Birthday tickers>

Salahkah kalau seorang suami meletakkan nama anak dia dengan nama bekas kekasih dia? mungkin ada orang yang boleh menerima keadaan tu, ada juga yang tak dapat nak menerima kenyataan..aku salah seorang mangsa dalam kes ini..sangat kesian sebab nama aku tak boleh disebut dalam rumah aku tu..waktu aku kecil2 dulu aku terfikir kenapa mak aku selalu marah aku kalau aku minta dia tolong tuliskan nama aku kat buku sekolah aku (tulisan mak aku cantik tau)..tapi,kalau buku adik2 aku yang lain tu laju je mak aku tuliskan..selalu mak aku cakap....

"kalau kau nak nama kau kena tulis,gi suruh abah kau yang tuliskan..mak tak tau nama kau..".

memang sedih betul masa tu..aku tanya abah aku napa mak tak tau nama aku? sambil abah aku usap2 kepala aku abah aku cakap....

"pasal nama kak yung unik sangat,sebab tu mak tak tau..abah je yang tau..meh abah tuliskan nama kak yung.."

kata abah aku sambil tulis nama aku kat buku sekolah aku..tapi aku masih curious nak tau kenapa mak aku tak tau nama aku..sangat tak logik...tapi aku perasan layanan mak aku ngan aku dulu dingin sangat..mungkin sebab aku yang sulung dan semua kesalahan yang adik2 aku buat semua aku yang tanggung..kena pukul, cubit, pugar ngan lada..semua aku da pernah rasa..kebal juga aku ni ye..hehehe...tapi bila aku tanya mak aku napa mak tak tau nama aku mesti aku kena cubit..apa salah ke aku bertanya???

bila aku meningkat remaja dan mak aku da anggap aku seperti seorang gadis remaja yang bijak baru mak aku terbuka sedikit..masa tu aku beranikan diri bertanya kenapa mak aku tak tau nama aku? serius ke tak tau? kenapa? semua persoalan tu bermain kat benak aku ni...mak aku pon cerita dahulu abah aku bercinta dengan seorang perempuan 1 tempat kerja dengan abah aku (abah aku askar, perempuan tu nurse)..memang cinta habis la sampai da plan nak kawen..sekali family perempuan tu jodohkan perempuan tu dengan orang lain, sepupu perempuan tu..memang sasau juga abah aku dulu..so, nak ubatkan ati abah aku, nenek aku (belah abah aku) carikan calon untuk abah aku dan jumpa la mak aku..so kawen la mereka...

mak aku cerita lagi bulan2 pertama kawen tu ok lagi dan abah aku masih berhubungan dengan bekas makwe dia tu.. mak aku ok lagi..  tapi, sabar perempuani ada hadnya..kalau dah hari2 abah aku cerita kebaikan bekas makwe dia dan bandingkan ngan mak aku sapa xmarah?? mak aku da tak bagi abah aku berhubung ngan perempuan tu. so perhubungan terputus sampai di situ...

lahir2 aku kat dunia ni mak aku da cadang nak bagi nama aku INTAN NUR SYUHAIDA tapi, rupanya abah aku senyap2 gi daftarkan nama aku sebagai NORAISHAH sebab nak abadikan nama bekas makwe dia SITI NOR GHAISHAH...memang mengamuk gila mak aku kat hospital sampai terlupa dia baru bersalin..pendek cerita sampai hampir nak bercerai..tapi, nasib ada campur tangan 2-2 family so, tak jadi nak bercerai..tapi agak complicated juga la pasal nama aku ni...turun naik pejabat pendaftaran, rujuk pejabat agama sebab nak tukar nama...last2 kekal juga nama aku sekarang sebab ada seorang ustaz tu cakap kat mak aku mungkin takdir aku dapat nama tu..tu nama yang baik..moga dia jadi anak yang baik....so, mak aku pasrah dan cakap kat abah aku untuk kelahiran yang akan datang mak aku yang bagi nama dan nama aku tak boleh disebut2 dalam rumah aku tu..

mungkin betul kata ustaz tu...antara aku ngan adik2 aku yang lain aku yang banyak mendengar kata walaupun kadang2 aku suka beselisih pendapat ngan mak aku..

so..moral of the story..tak salah nak letakkan nama anak dengan nama bekas kekasih..pastikan dapat persetujuan dari kedua belah pihak..kalau x, jadi la nasib macam aku...(^_^)

3 comments:

  1. lor...
    baru aku tahu sejarah nama ko..
    cian eak...
    tak pasal2 ko kena plak...
    tp nama aisyah ni kan memang seswai la dgn ko yg cepat merah...
    hehe...

  1. tu la pasal...sian aku...mangsa keadaan..hehehe...ape kaitan merah ngan nama aku ain???(curious...)

  1. This comment has been removed by the author.